Jak zdravě podpořit dětskou neúnavnost už ve školkách?

My, kteří jsme dostali ten dar stát se rodiči, víme, že dětská energie je nekonečná. Obzvláště, když po celodenních aktivitách málem ,,padneme za vlast,, a děti by ještě dál skotačily do pozdních hodin.
A právě jejich energii můžeme hravě rozvíjet ke správnému pohybovému vývoji již od útlého věku.
Děti při nástupu do školky, začínají pomalu objevovat určitý řád, pravidelnost a možnosti pohybových her, které podpoří jejich jemnou a hrubou motoriku.
Víte jaký je rozdíl mezi jemnou a hrubou motorikou?
Jemnou motoriku děti využívají především při práci rukama - prstíky. Trénují správné úchopy při stavění kostek, lega, procvičují si svaly horní končetiny při skládání puzzlí.
Hrubá motorika zapojuje celé tělo - jízda na kole, odrážedle, běhání, skákání, různé pohybové aktivity.

Mateřské školky mají v denním harmonogramu zapojen i pohyb a každá školka se této oblasti věnuje rozdílně. Fyzická aktivita je klíčovým prvkem zdravého vývoje dětí. Přispívá k posilování svalů, kostí, koordinace a rovnováhy.
Navíc pohyb hraje důležitou roli i v psychickém rozvoji, zlepšuje náladu, podporuje sociální interakce a pomáhá dětem lépe zvládat stres. V dnešní době, kdy se děti častěji setkávají se sedavým způsobem života, je důležité nabídnout jim dostatek příležitostí k pohybu.
Například ve školkách, v níž je zavedeno každodenní ranní cvičení, jsou děti o to lépe naladěny na celý den.
Děti jsou po pohybových aktivitách klidnější a soustředěnější. Rodiče rovněž ocení, že se děti naučí radovat se z pohybu a trávit čas aktivně.
Po celé republice působí a existuje projekt ,,Školka v pohybu,, který pořádá školící kurzy pro pedagogy v mateřinkách a inspiruje jak s dětmi cvičit, jak hravě děti do aktivit zapojit a především jak zdravě využít jejich dětskou neúnavnou energii.
Dnes je pro děti široká nabídka pohybových aktivit, ale ne všechny jsou pro děti vhodné. Jak se zrychluje a ,,zdokonaluje,, náš svět, tak stejným tempem se vyvíjí lidské tělo. To, co platilo před pár lety, už nyní neplatí.
Např. dříve se dětem doporučovala dětská jóga, ovšem najdeme mnoho pozic, které jsou pro děti nevhodné. Obzvláště při pohybových odchylkách. Já sama vycházím ze základů dětské jógy, ale převracím je do zdravějšího provedení pozice. Protože, když neznáme zdravotní stav dítěte, dětskou jógou bychom mu mohli ještě ublížit.
Pozor na to!
V projektu Školka v pohybu najdete odborníky, kteří vám ukáží jak ve školkách správně s dětmi pracovat, jak hravě zpestřit pohybový harmonogram a zlepšit zdraví vývoj dítěte už od útlého věku.
Ať už doma, nebo ve školkách, při každé pohybové aktivitě s dětmi, bychom měli myslet na určitá pravidla:
1. Bezpečnost na prvním místě
Prostor: Ujistěte se, že prostor, kde se hry konají, je bezpečný, bez překážek a nebezpečných předmětů. Pokud se aktivity konají venku, zkontrolujte povrch (tráva, beton) a vyhněte se oblastem s možným nebezpečím, jako jsou blízko silnic nebo vodních ploch.
Dohled: Děti by měly být vždy pod dohledem dospělých. Počet dospělých by měl být přiměřený počtu dětí, aby bylo možné zajistit bezpečný dohled.
Vhodné vybavení: Používejte vybavení a pomůcky, které jsou vhodné pro věk dětí a jsou v dobrém technickém stavu. Pravidelně kontrolujte jejich stav. Ve školkách je nepřeberné množství, stačí jen zapojit svou fantazii.
2. Přizpůsobení věku a schopnostem dětí
Věk: Hry a aktivity by měly být přizpůsobeny věkovým schopnostem dětí. Mladší děti potřebují jednodušší hry, které nevyžadují složitou koordinaci nebo velkou sílu.
Individuální potřeby: Uvědomte si, že každé dítě je jiné. Některé mohou být fyzicky zdatnější, jiné mohou mít omezenou pohyblivost nebo speciální potřeby. Přizpůsobte aktivity tak, aby byly přístupné všem.
3. Pestrý a zábavný program
Rozmanitost: Nabídněte různé typy aktivit, aby si děti mohly vyzkoušet různé druhy pohybu – běhání, skákání, lezení, balancování atd. To podpoří jejich všestranný rozvoj.
Zábava: Pohybové hry by měly být zábavné a motivující. Děti se nejvíce učí a rozvíjejí, když se baví.
4. Pravidla a struktura
Jasná pravidla: Vysvětlete dětem jasně a srozumitelně pravidla hry. Pravidla by měla být jednoduchá a snadno pochopitelná.
Struktura a rutina: Mít strukturovaný program pomáhá dětem lépe se orientovat a cítit se jistěji. Můžete začít například s rozcvičkou, následovanou hlavní aktivitou a zakončit klidnou hrou nebo protažením.
5. Podpora spolupráce a fair play
Spolupráce:Povzbuzujte týmovou spolupráci a vzájemnou podporu mezi dětmi. Vyhněte se příliš soutěživým hrám, které by mohly vést ke konfliktům nebo zklamání.
Fair play:Učte děti fair play, dodržování pravidel a respektu k ostatním.
6. Zohlednění aktuálních podmínek
Počasí:Pokud se aktivity konají venku, zvažte počasí a podle toho přizpůsobte aktivity. Například v horkých dnech zajistěte dostatek vody a možnost stínu.
Zdravotní stav dětí:Vždy zohledňujte aktuální zdravotní stav dětí a přizpůsobte aktivity jejich momentálním možnostem.
7. Reflexe a zpětná vazba
Reflexe:Po skončení aktivity dejte dětem příležitost podělit se o své dojmy a pocity. To pomáhá při rozvoji jejich komunikačních dovedností a reflexe vlastních zkušeností.
Zpětná vazba:Pedagogové by měli také reflektovat průběh aktivit a podle potřeby upravovat program.
Dodržování těchto zásad pomůže zajistit, že pohybové hry ve školkách budou bezpečné, zábavné a přínosné pro všechny děti.
Projekt "Školka v pohybu" ukazuje, že správně strukturované a zábavné pohybové aktivity mohou být klíčem k tomu, aby děti nejen využívaly svou energii smysluplně, ale také si odnesly lásku k pohybu do života.
Každodenní malé krůčky, jako je společné hraní na hřišti, rodinné procházky nebo účast na sportovních dnech, mohou mít velký dopad. Důležité je přistupovat k pohybu s radostí a pozitivním přístupem, což dětem ukáže, že být aktivní je přirozené a zábavné.
Pojďme společně podporovat dětskou neúnavnost ke zdravému pohybu a budovat základy pro jejich zdravou a šťastnou budoucnost. Představme si svět, kde je pohyb nejen součástí každodenní rutiny, ale také radostným zážitkem pro každé dítě.
